Statut

STATUT
FUNDACJI IM. ŁUKASZA GÓRNICKIEGO

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Fundacja pod nazwą „Fundacja im. Łukasza Górnickiego”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Sebastiana Bachmurę zwanego dalej „ Fundatorem”, dnia 22 listopada 2023 r. aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Hannę Sieklucką z Kancelarii Notarialnej w Białymstoku, przy ulicy Sienkiewicza 2, repertorium A numer 2940/2023, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. 1984 Nr 21 poz. 97 ze zmianami) oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.

§ 3

  1. Siedzibą Fundacji jest Białystok.
  2. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  3. Dla właściwego realizowania swych celów statutowych, Fundacja może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 4

  1. Fundacja może tworzyć oddziały i inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą. Zakres działania, strukturę organizacyjną, zasady i sposób funkcjonowania jednostek wskazanych w zdaniu poprzednim określa regulamin takiej jednostki, uchwalony przez Zarząd Fundacji.
  2. Fundacja może tworzyć i przystępować do spółek prawa handlowego, związków stowarzyszeń i innych organizacji krajowych lub międzynarodowych.
  3. Fundacja może współpracować z innymi instytucjami lub organizacjami w kraju lub za granicą.

§ 5

  1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
  2. Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Rada.

§ 6

  1. Fundacja może dla celów współpracy międzynarodowej posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranym języku obcym.
  2. Fundacja może używać znaku graficznego Fundacji z napisem wskazującym jej nazwę.

§ 7

  1. Fundacja może ustanowić odznaki honorowe i nagrody oraz przyznawać je, wraz z innymi wyróżnieniami osobom fizycznym lub prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację.
  2. Zarząd może w drodze uchwały, powołać Kapitułę Honorową decydującą o przyznaniu odznak, medali honorowych bądź innych nagród. Uchwała taka powinna zawierać skład Kapituły Honorowej oraz jej regulamin.
  3. Zarząd może powołać Kapitułę Honorową dla każdej nagrody.

Rozdział II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

§ 8

Celami Fundacji są:

  1. Propagowanie rodzimego dorobku intelektualnego, ze szczególnym uwzględnieniem myśli politycznej, ekonomicznej, filozoficznej, teologicznej;
  2. Kreowanie i udział w debacie publicznej;
  3. Podtrzymywanie autorytetu państwa jako formy organizacyjnej wspólnoty politycznej oraz propagowanie tradycyjnej idei państwa i jego roli;
  4. Podejmowanie działań na rzecz wzmacniania wspólnot lokalnych;
  5. Troska o dobro wspólne i propagowanie tej idei;
  6. Promowanie idei uniwersytetu jako przestrzeni wymiany myśli i swobodnej dyskusji;
  7. Propagowanie katolickiej etyki oraz norm moralnych;
  8. Propagowanie i wzmacnianie rodzimego dorobku kulturalnego;
  9. Podnoszenie świadomości i kultury prawnej społeczeństwa;
  10. Propagowanie prawa rzymskiego jako dziedzictwa europejskiego dorobku prawniczego;
  11. Propagowanie idei czytelnictwa oraz dbania o język ojczysty;
  12. Kultywowanie regionalnych dialektów, gwar i języków wywodzących się z obszaru dawnej Rzeczypospolitej;
  13. Wspieranie tradycji i zwyczajów regionalnych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru województwa podlaskiego i Podlasia;
  14. Kreowanie i upowszechnianie wizerunku województwa podlaskiego jako obszaru atrakcyjnego kulturalnie, turystycznie i gospodarczo;
  15. Wspieranie rozwoju osobistego młodzieży, studentów, działaczy samorządowych, gospodarczych oraz osób zaangażowanych w życie społeczne;
  16. Propagowanie, wspieranie przedsiębiorczości i innowacji, w szczególności w sferze gospodarczej, naukowej i społecznej;
  17. Propagowanie postawy odpowiedzialności za sprawy publiczne i wspieranie inicjatyw dążących do kształtowania społeczeństwa obywatelskiego;
  18. Organizowanie i wspieranie inicjatyw na rzecz rodziny oraz upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  19. Ochrona praw rodzicielskich, w tym w zakresie opieki, wychowania i autonomii rodziny;
  20. Wspieranie postaw i rozwiązań prawnych sprzyjających założeniu i utrzymaniu rodziny;
  21. Upowszechnianie idei wolontariatu;
  22. Działalność charytatywna na rzecz osób potrzebujących;
  23. Wsparcie przedsięwzięć na rzecz ochrony i renowacji zabytków;
  24. Propagowanie nurtu architektury klasycznej;
  25. Realizacja działań na rzecz ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego;
  26. Integracja środowisk akademickich, młodzieżowych i naukowych;
  27. Działanie na rzecz promocji zdrowego trybu życia, ochrony zdrowia oraz sportu;
  28. Działanie na rzecz podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości lokalnej, narodowej, obywatelskiej, cywilizacyjnej i kulturowej;
  29. Tworzenie i utrwalanie w społeczeństwie, szczególnie wśród młodzieży, pożądanych zainteresowań, nawyków i umiejętności ważnych z punktu widzenia zdolności obronnej Państwa oraz przydatnych w przygotowaniu społeczeństwa do zapobiegania i ewentualnego zwalczania zagrożeń okresu pokoju;
  30. Propagowanie zasad etyki w debacie publicznej;
  31. Podnoszenie standardów działalności publicznej poprzez dążenie do przejrzystości życia publicznego, podnoszenie kwalifikacji osób publicznych, wspieranie inicjatyw zmierzających do umocnienia postaw obywatelskich i zaangażowania w działalność publiczną;
  32. Upowszechnianie idei samorządności lokalnej i dążenie do doskonalenia instytucji samorządowych;
  33. Promocja aktywizacji zawodowej osób bez pracy lub zagrożonych jej utratą oraz działania na rzecz zmniejszania bezrobocia;
  34. Ochrona praw pracowniczych oraz propagowanie idei współpracy pracowników i pracodawców;
  35. Aktywne propagowanie problemów osób niepełnosprawnych wśród reszty społeczeństwa;
  36. Wsparcie osób zmagających się z chorobami cywilizacyjnymi;
  37. Wdrażanie i promocja rozwiązań służących rozwojowi społeczeństwa informacyjnego;
  38. Przeciwdziałanie zjawiskom wprowadzania w błąd i dezinformacji opinii publicznej.

§ 9

  1. Fundacja realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez:
    1. Organizowanie konferencji, spotkań tematycznych, spotkań autorskich, projekcji filmowych, uroczystości rocznicowych, historycznych;
    2. Organizowanie wydarzeń kulturalnych, artystycznych i edukacyjnych, m.in. konferencji, seminariów, wykładów, kursów, festiwali;
    3. Tworzenie, organizację i adaptację miejsc rekreacji i nauki;
    4. Prowadzenie działalności wydawniczej;
    5. Współpracę z samorządami i organizacjami studenckimi, młodzieżowymi i naukowymi w kraju i za granicą;
    6. Współpracę z uczelniami krajowymi i zagranicznymi w organizowaniu wymiany kulturalnej, naukowej oraz studenckiej;
    7. Współdziałanie oraz wymiana doświadczeń z organizacjami pozarządowymi, instytucjami naukowymi i innymi podmiotami oraz z instytucjami państwowymi i samorządowymi;
    8. Współpracę z jednostkami organizacyjnymi Kościoła Katolickiego i innych związków wyznaniowych;
    9. Organizowanie i finansowanie konferencji naukowych, szkoleń, kursów;
    10. Prowadzenie badań, ocen i analiz w zakresie spraw stanowiących przedmiot działania Fundacji;
    11. Współpraca z placówkami edukacyjnymi oraz organizacjami społecznymi, w tym polonijnymi i kresowymi;
    12. Organizowanie rozmaitych form wypoczynku oraz wymiany dzieci i młodzieży;
    13. Organizacja, pośrednictwo i udział w szkoleniach, warsztatach, kursach dla osób skupionych wokół Fundacji dla podnoszenia kwalifikacji i lepszego realizowania celów statutowych Fundacji;
    14. Współpraca z instytucjami politycznymi, samorządem terytorialnym wszystkich szczebli, organizacjami społecznymi oraz podmiotami gospodarczymi zainteresowanymi realizacją celów Fundacji;
    15. Pomoc studentom, absolwentom szkół średnich i wyższych uczelni w znalezieniu zatrudnienia;
    16. Organizowanie zbiórek publicznych;
    17. Udzielanie wsparcia doradczego, w tym pomocy prawnej;
    18. Produkcja i publikacja widowisk filmowych, słuchowisk radiowych, gier komputerowych, komiksów, a także innych form wyrazu artystycznego nakierowanych przede wszystkim na dzieci i młodzież;
    19. Inicjowanie, finansowanie, wspieranie i nadzorowanie projektów badawczych, mających na celu poszerzenie wiedzy naukowej dotyczącej krajów nie będących w Unii Europejskiej – we współpracy z podmiotami z tych państw oraz z podmiotami z państw Unii Europejskiej.
  2. Fundacja może realizować swoje cele poprzez sposoby wskazane w ust. 1 także w ramach odpłatnej działalności statutowej.

Rozdział III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 10

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (słownie: tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.

§ 11

  1. Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
    1. darowizn, spadków, zapisów;
    2. dotacji, subwencji oraz grantów;
    3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
    4. dochodów z majątku Fundacji;
    5. odsetek bankowych, dochodów z papierów wartościowych oraz z innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym;
    6. dochodów z tytułu udziału w zyskach spółek prawa handlowego lub innych osób prawnych.
  2. Dochody pochodzące z zapisów, darowizn i dotacji mogą być używane na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy lub dotujący nie wskazali konkretnego przeznaczenia.
  3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

§ 12

  1. Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego paragrafu.
  2. Pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31 grudnia 2024 r.

§ 13

  1. Osoby fizyczne i prawne, oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji, jednorazowej lub łącznej, w wysokości równej, bądź większej niż kwota 100.000,00 zł (słownie: sto tysięcy złotych), bądź majątek o takiej wartości, mogą uzyskać, o ile wyrażą stosowne życzenie, tytuł Sponsora Fundacji.
  2. Tytuł Sponsora Fundacji ma charakter osobisty i niezbywalny.

Rozdział IV
ORGANY FUNDACJI

§ 14

  1. Organami Fundacji są:
    1. Rada Fundacji (zwana również „Radą”);
    2. Zarząd Fundacji (zwany również „Zarządem”).
  2. Członkowie organów Fundacji są powoływani na czas nieokreślony. Pierwszych członków organów Fundacji powołuje Fundator.
  3. Posiedzenia organów Fundacji zwołują przewodniczący/prezes organu lub inna umocowana przez niego osoba za pomocą listów poleconych lub drogą elektroniczną na wskazane przez członków organów adresy e-mailowe lub przez doręczenie pisemnego zaproszenia na Posiedzenie organu, informując pozostałych członków organu o posiedzeniu z co najmniej 3 dniowym wyprzedzeniem. Statut może przewidywać inne osoby, które są uprawnione do zwoływania posiedzenia organów.
  4. Posiedzenia organów Fundacji mogą mieć formę stacjonarną, zdalną lub mieszaną (z udziałem osobistym i zdalnym). Posiedzenie organu Fundacji zwołane w formie zdalnej lub mieszanej zapewnia: transmisję obrad oraz dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której członek może wypowiadać się w toku obrad, oraz możliwość zdalnego wykonywania prawa głosu.
  5. Jeżeli postanowienia szczególne niniejszego Statutu nie stanowią inaczej, decyzje i uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów (w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego/prezesa organu), przy obecności co najmniej połowy członków danego organu.
  6. Głosowanie organów Fundacji jest zawsze jawne. Może zostać ono utajnione na umotywowany wniosek co najmniej dwóch członków danego organu Fundacji pod warunkiem, że dany organ Fundacji jednomyślnie wyrazi aprobatę dla takiego wniosku.
  7. Bez odbycia posiedzenia mogą być podjęte uchwały, jeżeli wszyscy członkowie danego organu Fundacji zagłosują za podjęciem uchwały o zaproponowanej treści z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej lub w formie elektronicznej albo wyrażą w formie pisemnej zgodę na głosowanie pisemne.

Rada Fundacji

§ 15

  1. Rada jest organem stanowiącym, nadzorującym, opiniodawczym i doradczym Fundacji.
  2. Rada składa się z jednego do pięciu członków.
  3. Następnych członków Rady powołuje Rada poprzez podjęcie jednomyślnej uchwały przy obecności wszystkich członków Rady, po rekomendowaniu Radzie kandydata przez członka Rady.
  4. Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
    1. złożenia rezygnacji;
    2. śmierci członka Rady;
    3. odwołania przez Radę.
  5. W przypadku trzyosobowej Rady lub większej, odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej przez Radę większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich, pozostałych członków Rady na wniosek dwóch członków Rady, Przewodniczącego Rady lub Fundatora. W przypadku mniejszego składu Rady niż wyżej wymieniony, zastosowanie ma § 14 ust. 5.
  6. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i przewodniczy posiedzeniom Rady. Przewodniczący Rady w przypadku nieobecności może wyznaczyć innego członka Rady, który będzie w tym czasie wykonywał jego obowiązki.
  7. Członkom Rady z tytułu pełnionej funkcji może przysługiwać prawo do wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia członków Rady ustala Rada w drodze uchwały.
  8. Członkowie Rady mogą otrzymywać także zwrot uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji w Radzie.
  9. Członkowie Rady nie mogą być:
    1. członkami Zarządu, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
    2. skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

§ 16

  1. Rada zbiera się w zależności od potrzeb.
  2. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej dwóch członków Rady lub na wniosek Zarządu. Zarząd zwołuje Posiedzenie Rady jeżeli posiedzenie nie zostanie zwołane w pierwszym półroczu w celu zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

§ 17

  1. Do zadań Rady należy w szczególności:
    1. Powoływanie lub odwoływanie członków Zarządu;
    2. Powoływanie i odwoływanie członków Rady,
    3. Tworzenie koncepcji wieloletniego funkcjonowania Fundacji,
    4. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie;
    5. Podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji, o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji;
    6. zatwierdzanie sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium członkom Zarządu;
    7. wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badania sprawozdań finansowych;
    8. zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności przygotowanych przez Zarząd;
    9. proponowanie Zarządowi zmian organizacyjnych, mających na celu usprawnienie działań Fundacji;
    10. nadzór nad działalnością Zarządu i udzielanie mu zaleceń;
    11. rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w sprawach skierowanych do Rady przez Zarząd.
  2. Rada może przyjąć regulamin określający szczegółowe zasady i sposób jej funkcjonowania.
  3. W przypadku rezygnacji lub śmierci wszystkich członków Rady do wykonywania kompetencji i zadań Rady uprawniony jest Zarząd.

§ 18

Rada w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.

Zarząd Fundacji

§ 19

  1. Zarząd składa się z jednego do pięciu członków w tym z Prezesa Zarządu. W przypadku Zarządu dwuosobowego dodatkowo jest wybierany Wiceprezes Zarządu. W przypadku Zarządu trzyosobowego lub większego może zostać powołany Sekretarz lub Skarbnik.
  2. W przypadku Zarządu trzyosobowego lub większego Prezes Zarządu wybiera spośród pozostałych członków zarządu osoby na konkretne funkcje o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu.
  3. Członkowie Zarządu nie mogą być:
    1. członkami Rady, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
    2. skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  4. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
    1. złożenia rezygnacji;
    2. śmierci członka Zarządu;
    3. odwołania przez Radę;
  5. Odwołanie członka Zarządu i przez to pozbawienie go członkostwa w Zarządzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich członków Rady.
  6. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie lub z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wysokość wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie ustala Rada.
  7. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać także zwrot uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji w Zarządzie.
  8. Umowy z Zarządem w imieniu Fundacji zawiera Rada lub upoważniony przez Radę pełnomocnik.

§ 20

  1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
    1. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji i reprezentowanie jej na zewnątrz;
    2. przestrzeganie i realizacja celów, zadań i programów Fundacji;
    3. ustalanie planów finansowych;
    4. ustalanie struktury organizacyjnej Fundacji;
    5. wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji;
    6. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
    7. prowadzenie kampanii i akcji informacyjnych i promocyjnych o działalności Fundacji;
    8. ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania pracowników oraz wielkości środków na ich wynagrodzenia i nagrody;
    9. opracowywanie planów i programów działania;
    10. przygotowanie sprawozdania finansowego z działalności Fundacji;
    11. uchwalanie regulaminów i innych aktów wewnętrznych;
    12. powoływanie i znoszenie zakładów, biur, filii, oddziałów w kraju, przedstawicielstw za granicą i inne jej jednostki organizacyjne, a także określanie zakresu działania, struktury organizacyjnej, zasad i sposobu funkcjonowania;
    13. występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją lub likwidacji Fundacji;
    14. wykonywanie uchwał Rady;
    15. informowanie Rady o podjętych przez Zarząd uchwałach i decyzjach;
    16. podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach niezastrzeżonych w kompetencjach Rady.
  2. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności obowiązki Prezesa Zarządu sprawuje wyznaczony przez Prezesa Zarządu inny członek Zarządu.
  3. Zarząd może przyjąć regulamin określający szczegółowe zasady i sposób jego funkcjonowania.

§ 21

  1. Zarząd zbiera się w zależności od potrzeb, ale nie rzadziej niż co najmniej raz w roku.
  2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy albo na wniosek dwóch członków Zarządu lub na wniosek Rady.

Sposób Reprezentacji

§ 22

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie, Wiceprezes Zarządu działający samodzielnie albo Sekretarz i Skarbnik działający łącznie.

Rozdział V
ZMIANA STATUTU FUNDACJI

§ 23

  1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Fundacji podejmuje Rada, większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich członków Rady.
  2. Zmiana statutu nie może dotyczyć uprawnień przyznanych Fundatorowi.

Rozdział VI
LIKWIDACJA FUNDACJI

§ 24

  1. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada przy obecności wszystkich członków Rady większością 2/3 głosów.
  2. Podejmując uchwałę o likwidacji Fundacji Rada określa sposób likwidacji oraz przeznaczenie majątku Fundacji.
  3. Rada wyznacza likwidatora bądź też likwidatorów w przypadku likwidacji Fundacji.
  4. Ewentualny majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie przekazany podmiotowi wskazanemu przez Radę, który realizuje podobne cele.